תאונות אופניים או קורקינטים חשמליים

מדריך תביעה לנפגע/פוגע בתאונת אופניים חשמליים או קורקינט חשמלי

כל מה שחשוב לדעת

לייעוץ והכוונה פנו אלינו

ניתן לראות בישראל רוכבי אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים רבים

ניתן לראות בישראל רוכבי אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים רבים.
גיל הרכיבה המינימלי הוא 16. יש לציין, כי רוכבים מתחת לגיל 16 שייתפסו רוכבים על אופניים חשמליים, מסתכנים בקנס כספי כבד. כמו כן תידחה בשנה האפשרות שלהם לקבל רישיון נהיגה.
רוכב עד גיל 18 חייב לחבוש קסדה בכל נסיעה על אופניים חשמליים. כמו כן , אדם מעל גיל 18 חייב לחבוש קסדה בכל רכיבה על אופניים המותקן עליהם מנוע ,. רוכבים אופניים וקורקינטים חשמליים מהווים לפעמים סכנה להולכי הרגל, כאשר הם רוכבים על המדרכות. הם רוכבים במהירות גבוהה ומסכנים הן את הולכי הרגל והן את עצמם. גם כאשר הם רוכבים על הכביש הם מסתכנים בפגיעות קשות, והעדר כיסוי ביטוחי חושף אותם לסיכונים משפטיים רבים – הם עלולים למצוא את עצמם ללא פיצוי בשל נזקים שנגרמו להם בתאונות דרכים ומהצד השני של הדברים – הם חשופים לתביעות נזיקין בסכומים גבוהים.

זכויות נפגעי תאונות דרכים עם אופניים חשמליים

לעתים אנשים שנפגעים בתאונות דרכים עם אופניים חשמליים כלל לא מודעים לזכויות המשפטיות שלהם. הם לא מודעים לכך שהם זכאים לפיצוי בשל תאונת הדרכים. ייתכן שהם סובלים מפגיעות גוף קשות ואף נגרמה להם נכות – לכן, חשוב שידעו מהן זכויותיהם וייוועצו בעורך דין. אם חלילה נפגעתם בתאונת דרכים עם אופניים חשמליים או קורקינטים חשמליים, פנו בהקדם לעו"ד תאונות דרכים שיש לו נסיון וידע בנושא, והוא יסייע לכם למצות את זכויותיכם ולקבל פיצוי כספי ראוי.

עלייה בתאונות דרכים עם קורקינטים חשמליים

ע"פ נתוני הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) בשנת 2020 הייתה עלייה במספר תאונות הדרכים עם קורקינטים חשמליים. בצד זה, הייתה ירידה במספר התאונות עם אופניים חשמליים. בשנת 2020 התרחשו 1275 תאונות אופניים חשמליים, הווה אומר: 23% פחות ממספר התאונות שארעו בשנת 2019. מספר התאונות עם קורקינט חשמלי עמד על 653 – עלייה של 12% ביחס לשנת 2019.
ע"פ נתוני הרלב"ד (הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים) שהתייחסו למספר הנפגעים והרוגים בתאונות אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים, היתה עליה של 12% במספר הפצועים ביחס לשנת 2019 וכן עליה במספר ההרוגים: 24 אנשים נהרגו בשנת 2020, 3 יותר מאשר בשנת 2019. העלייה במספר זה היא מפתיעה, משום שמדובר בשנת שהיתה פחות פעילה מבחינת התחבורה בשל היותה 'שנת קורונה'.

בית המשפט העליון: אופניים חשמליים הם לא רכב מנועי

כדי להבין את המשמעות של פגיעה בתאונה עם אופניים או קורקינטים חשמליים ואת החבות בתאונה כזו, צריך לחזור לאחור ולשאול האם אופניים חשמליים נחשבים לרכב מנועי.
שנים של מחלוקת בפסיקה הגיעו לסיומן לאחרונה, עת קבע בית המשפט העליון לפני מספר חודשים, כי אופניים חשמליים אינם רכב מנועי, ע"פ חוק הפלת"ד (פיצויים לנפגעי תאונות דרכים).
המשמעות היא, שאופניים חשמליים כיום לא טעונים רישום ורישוי. כמו כן אין צורך ברישיון נהיגה כדי לרכב עליהם ואי אפשר לבטח אותם בביטוח חובה.

תאונת דרכים בין "רכב מנועי" לבין אופניים חשמליים"

מכאן, שבהתאם לפסיקת בית המשפט העליון, תאונת דרכים בין "רכב מנועי" לבין אופניים חשמליים, נחשבת ל"תאונת דרכים" כהגדרתה בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. כלומר: דינו של רוכב אופניים החשמליים או הקורקינט החשמלי הוא כדין הולך רגל, ולכן רוכב האופניים/הקורקינט יהיה זכאי לקבל פיצוי מחברת הביטוח של הרכב. אם כן, אם רכבתם על אופניים חשמליים ונפגעתם מרכב, אל יאוש – יש מה לעשות. פנו בהקדם לעו"ד תאונות דרכים שיסייע לכם לקבל את הפיצוי שמגיע לכם.

תאונה בין הולך רגל לבין אופניים חשמליים

עם זאת, בהתאם לפסיקת בית המשפט העליון, אם ארעה תאונה בין הולך רגל לבין אופניים חשמליים, הרי שחוק הפלת"ד לא חל במקרה זה, שכן לא ארעה תאונה שמעורב בה "רכב מנועי". אבל גם כאן, בהחלט יש מה לעשות – הולך הרגל שנפגע בתאונה יכול לפנות למסלול הנזיקי הרגיל, כלומר: להגיש תביעה אישית נגד רוכב האופניים, ולהוכיח לבית המשפט כי לרוכב האופניים החשמליים היתה אחריות כלפיו, אך הוא התרשל וכתוצאה מכך נגרם לו – להולך הרגל, נזק, עליו יש לפצותו. התובע יתמוך את תביעתו בחוות דעת רפואית, שתראה מה הנזק שנגרם לו כולל נכות – אם נגרמה לו כזו בשל התאונה. אם בית המשפט יקבל את התביעה, הוא יפסוק לתובע פיצוי בגין נזקיו, ביניהם: נכות, כאב וסבל, הוצאות רפואיות, הפסדי שכר ועוד.
יש לציין, כי בתביעות כאלו בית המשפט יבחן האם להולך הרגל היה אשם תורם לתאונה. במקרה שייקבע שכן, בית המשפט יחלק את מידת האחריות, ולא יפסוק להולך הרגל את מלוא הפיצוי.
עו"ד שמתמחה בתאונות דרכים יידע לבנות תביעה מתאימה, כולל צירוף ראיות והוכחות לתמיכת הטענות של התובע. לא מומלץ לחסוך כאן בכסף ולנסות לתבוע לבד, שכן אם תביעתכם תדחה, תשארו ללא כל פיצוי.

עורך דין רשלנות רפואית -דותן לינדנברג

עו"ד דותן לינדנברג עוסק בתביעות נזקי גוף ותאונות דרכים. הוא בעל נסיון רב בתאונות אופניים חשמליים וקורקינט חשמלי. פנו אליו כדי לקבל ייעוץ אישי ומקצועי, כולל ליווי לאורך כל ההליך המשפטי בצורה מסורה ולא פשרות.

לייעוץ והכוונה פנו אלינו

צור קשר
צור קשר לייעוץ אישי :

גלילה לראש העמוד